Tobias Kappel

inthein

September 14 - October 05, 2024

OPEN 12:00 - 20:00 / CLOSED: Wednesday + Thursday

LOWW Galleryは、ベルリンを拠点に活動するアーティスト、トビアス・カッペルのデビュー個展「inthein」を2024年9月14日から10月5日まで開催いたします。本展では、彼が2016年から現在進行形で展開している「workkomplex」の合間の作品20点を展示する。

トビアス・カッペルの作品は、伝統的な写真の概念に挑戦しています。写真がもはや現実を写すためだけのメディアではなくなっている現代において、カッペルはイメージ制作のさまざまな可能性を探求しており、彼の作品はアナログとデジタルの手法を融合させながら、ジャンルの流動的なスペクトルを横断し、イメージの真正性と最終性に疑問を投げかけています。

カッペルの活動の中心は「中間」という概念です。アナログからデジタルへの変遷の中で社会性を身につけたカッペルは、この二面性を利用して独自のハイブリッドな視覚言語を創り出します。彼のプロセスは、アナログとデジタルの両方で、自分で撮った写真や見つけた写真を流用し、複製し、操作することです。プリンター、スキャナー、ソフトウェアといった日常的な道具を使用することで、カッペルは機械が視覚情報をどのように解釈し、再現するかを遊び心を持って探求しています。

本展では、カッペルがオールインワン・プリンターを活用し、そのさまざまな機能の相互作用を探求した「brother」シリーズ(2017年)を紹介します。この作品は、機械がどのようにイメージを「見て」「理解するか」という「機械的現象学」への彼の関心を例証しており、カッペルは、このようなプロセスで生じる不具合や人工物を受け入れ、それらを使って、我々の技術システムの偏見や限界を暴こうとしています。

カッペルの最新作『tokyo noise』と『gyakusou』(いずれも2024年)は、その周辺の初期作品の直接的な子孫的な作品として、ジャンルの混在と抽象化という彼の視覚言語を際立たせ、分類を失ったような未解決のイメージに意味を見出すよう鑑賞者に挑んでいます。

「ビッグ・フラット・ナウ」(注1)というコンセプトからインスピレーションを得たカッペルは、伝統的な芸術形態のヒエラルキーを否定し、あらゆるメディアとソースを民主的に扱います。彼の活動は、あらゆるものが常に流動的な時代の時流をとらえ、デジタル文化の刹那的な性質に慣れ親しんだ世代と共鳴しています。

注1「ビッグ・フラット・ナウ」

メディアプラットフォーム「032c」による造語で、今日の文化的生産におけるシンクロニシティとフラットネスを表現している。

https://032c.com/magazine/the-big-flat-now-power-flatness-and-nowness-in-the-third-millennium

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LOWW Gallery is pleased to present the debut solo exhibition of Berlin-based artist Tobias Kappel, titled inthein, which will be on view from September 14 to October 5, 2024. The exhibition will feature 20 works from his ongoing "werkkomplex" in-between, which he has been developing since 2016.

Tobias Kappel's work challenges traditional notions of photography. In an era where photography is no longer just a medium for capturing reality, Kappel explores a range of possibilites of image-making. His works traverse a genre-fluid spectrum, merging analogue and digital methods to question the authenticity and finality of images.

Central to Kappel's practice is the notion of the "in-between". Socialised amidst the transition from analogue to digital, Kappel uses this duality to create a unique hybrid visual language. His process involves appropriating, reproducing, and manipulating self-taken or found photos, both analogue and digital. By using everyday tools like printers, scanners, and software, Kappel playfully investigates how machines interpret and reproduce visual information.

The exhibition highlights his brother series (2017), where Kappel utilised an all-in-one printer to explore the interplay between its various functions. This work exemplifies his interest in a "machinic phenomenology" – how machines 'see' and 'understand' images. Kappel embraces the glitches and artefacts produced during these processes, using them to expose the biases and limitations of our technological systems.

Kappel’s most recent works tokyo noise and gyakusou (both 2024) are direct descendants of the surrounding earlier works. They highlight his visual language as one of genre-mixing and abstraction, challenging viewers to find meaning in unresolved images that seem to have lost their categorization.

Drawing inspiration from the "Big Flat Now"(*1) concept, Kappel rejects the traditional hierarchy of art forms, treating all mediums and sources democratically. His practice captures the zeitgeist of an age where everything is in constant flux, resonating with a generation accustomed to the transient nature of digital culture.

(*1) A term coined by the media platform 032c to describe the synchronicity and flatness in today’s cultural production.

https://032c.com/magazine/the-big-flat-now-power-flatness-and-nowness-in-the-third-millennium


トビアス・カッペル(1987年ポツダム生まれ)は、ドイツ・キールのミュテシウス美術大学でマルチメディア写真とテクニカル・イメージを中心にビジュアル・コミュニケーションを学ぶ。在学中、DAADの奨学金を得てニューヨーク(アメリカ)で活動した後、C/O Berlin、Museum Kunst der Westküste(Föhr)、Alfred Ehrhardt Stiftung(ベルリン)、Frontviews(ベルリン)、CONTACT Photography Festival(トロント)などで作品を発表。2021年には、ベルリンのRobert Morat Galerieで開催された「open-ended photography」展のキュレーターを務め、参加した。Fotografie Neu Denken」ポッドキャスト、「C4 Journal」、「Fototreff Berlin」への寄稿を通じて、イメージ作りの多様性と写真というメディアに関する彼の考えは、さらなる評価を得ている。

LOWW(2023年設立)は、東京を拠点とする現代アートギャラリーで、新進アーティストだけでなく、実績のあるアーティストの革新的な作品を紹介することに専念している。当ギャラリーは、芸術的な対話を促進し、多様で実験的な実践のためのプラットフォームを提供することに尽力しています。

Tobias Kappel (b. 1987, Potsdam, DE) studied Visual Communication with a focus on Multimedia Photography and Technical Imagery at the Muthesius Kunsthochschule in Kiel, Germany. Following his studies, he was granted a DAAD fellowship to work in New York, USA, and has exhibited at C/O Berlin, Museum Kunst der Westküste, Föhr; Alfred Ehrhardt Stiftung, Berlin; Frontviews, Berlin, and the CONTACT Photography Festival, Toronto, among others. Kappel extended his artistic practice in 2021 when he curated and participated in the exhibition open-ended photography at Robert Morat Galerie, Berlin. His thoughts on the multiplicity of image-making and the medium of photography have gained further recognition through contributions to the Fotografie Neu Denken podcast, the C4 Journal, and Fototreff Berlin.

LOWW (est. 2023) is a contemporary art gallery based in Tokyo, dedicated to presenting innovative works by emerging as well as established artists. The gallery is committed to fostering artistic dialogue,  providing a platform for diverse and experimental practices.

photo by Daniel Rodríguez